Het postcorona kantoor zal nooit nog hetzelfde zijn: hoe buitenshuis werken een uitdaging wordt

Dat de pandemie ook ons kantoorleven door elkaar ging schudden, had niemand durven denken. Na videomeetings en pyjamawerken werd plotseling duidelijk dat dagelijks pendelen naar kantoor toch niet zo fijn was. Maar toch. Na een tijdje begon het gemis naar de buzz op kantoor te knagen, zeker als 'social space' waar onder collega's zijn en fysieke vergaderingen belangrijk zijn. De uitdagingen van bedrijven zijn vandaag dan ook tweeërlei: hoe kunnen huiselijkheid en privacy van het thuiswerken gecombineerd worden met de fysieke interactie die broodnodig is tussen collega's? Meubelverhuurservice Live Light - spin-off van het Belgische meubelmerk Ethnicraft - ziet verschillende nieuwe officetrends opduiken waarvoor ze esthetische en duurzame oplossingen kunnen bieden. Meet the post pandemic office!

Co-work spaces trekken landinwaarts ​

De co-work spaces hebben de afgelopen jaren gekreund, want telewerk werd thuiswerk. Post-corona zijn de co-work spaces echter niet meer weg te denken in het toekomstige kantoorbeeld. Het thuiswerktijdperk kende veel voordelen, maar ook de gebreken vallen niet te ontkennen. Niet iedereen heeft een geschikte woning, er is een gebrek aan sociaal contact en ook de hogere energiefactuur speelt parten. Om nog maar te zwijgen over de dunne grens tussen werk en privé. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat co-working spaces vandaag steeds vaker opduiken, vooral in grootsteden, maar ondertussen ook op het platteland. Dat bewijst co-working concept HOEK, dat begin 2022 in het idyllische dorpje Sint-Antonius Zoersel de deuren opende. Het is een comfortabele telewerkplek vlak ‘om de hoek’. HOEK koos voor de rentalservice van Live Light om het nieuwe co-working concept te testen.

Huurcultuur: de toekomst?

Dat brengt ons naadloos bij een trend die zich al jaren in verschillende segmenten van onze maatschappij voortdoet: de huurcultuur. Denk maar aan streamingdiensten of autodelen waarbij we voor een faire prijs een bepaalde periode een product of dienst huren. Die rental culture verschuift naar de fysieke bedrijfswereld. Bedrijven – en zeker start-ups – willen geen al te ingrijpende kosten meer maken, want dat alles onvoorspelbaar is en plots kan veranderen, hebben de voorbije jaren ons wel geleerd. Een meubelverhuurservice zoals Live Light kan die onzekerheid voor veel bedrijven wegnemen. Door meubilair te huren, kunnen ze hun business vanaf dag één aankleden met een kwalitatief en mooi interieur, zonder meteen diep in de portemonnee te moeten duiken. De kantoren van zowel Lovevery en Sonder in Amsterdam werden bijvoorbeeld volledig bemeubeld én ingericht door Live Light, wat het de exclusieve meubelpartner maakt. En ook Plein Publiek in Antwerpen heeft voor Live Light gekozen om hun meetingruimte in te richten.

"Onze gebouwen staan hier op Blue Gate Antwerp, het eerste eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein van Antwerpen. Wij proberen zo duurzaam en energieneutraal mogelijk te zijn. Live Light past daar perfect bij. Voor ons is het sowieso veel interessanter om meubels te huren dan te kopen. We willen deze ruimte ook als showcasemodel gebruiken naar andere bedrijven toe die hier komen vergaderen. Zo leren zij het concept kennen", zegt uitbater Nelson Donck.

De hybride werkplek wint aan populariteit

Hybride is het modewoord geworden, ook voor onze kantoren. Want als we niet allemaal tegelijk op kantoor zijn iedere dag, waarom zouden we dan nog voor iedereen een vaste werkplek inrichten? Was flexwerken voor corona een term voor bedrijven die hip wilden klinken, dan is het nu realiteit voor iedereen. Die flexibiliteit en moduleerbaarheid vragen aangepaste ruimtes en meubilair die voor meerdere mensen kunnen dienen: de een wil rechtstaand en/of zittend werken, de ander wil met koffie snel iets met een collega bespreken en ook aan gefaciliteerde vergaderruimtes is nood. Het nieuwe kantoor moet zodanig zijn ingericht dat alles overal kan, maar dan wel huiselijk en met genoeg privacy. Ethnicraft’s kantoormeubilair voldoet aan al die vereisten en door het Live Light-verhuurconcept wordt het voor de werkgever makkelijk om hybride te handelen door te switchen en te vergelijken welke meubels het beste aansluiten bij de behoeftes.

Wellbeing wordt de norm

Nog zo’n trendwoord dat sinds 2020 met de aandacht ging lopen. Alle inspanningen die de voorbije twee jaar – en de komende jaren – gemaakt zijn en gemaakt zullen worden, hebben het wellbeing van de werknemer in het achterhoofd. Aandacht voor het welzijn van de gebruiker en de werkplek leidt dan ook tot een hogere productiviteit, een hoger moreel, minder uitval door ziekte en een betere betrokkenheid. Geen wonder dat bedrijven het concept met zoveel enthousiasme hebben omarmd.

Wie investeert in wellbeing, investeert in de toekomst, want een tevreden werknemer levert op lange termijn veel op voor een bedrijf. De werkgever focust zich op de noden en wensen van de werknemers, bekijkt de befaamde work-life-balance van dichtbij en voorziet een werkplek met ergonomisch zit- en stacomfort. Zeker nu meermaals bewezen is dat zitten het nieuwe roken is, wint kwalitatief meubilair aan belang. De werknemer ondervindt ondertussen ook dat het de creativiteit en productiviteit bevordert wanneer er verschillende werkplekken gecreëerd worden in een bedrijf. Denk maar aan een knusse zithoek. Daarom biedt Live Light in haar verhuuraanbod zowel bureaus en stoelen aan, maar ook sofa’s en fauteuils. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘verandering van spijs doet eten’...

Duurzaamheid & circulaire economie

De klimaatverandering werd door corona een beetje in de vergeethoek geduwd, maar het blijft nog altijd een brandend actuele topic. Kantoren blinken zo goed als niet uit in circulaire economie, want wat niet meer deugt, belandt in een container. Het huren van meubilair, zoals bij Live Light, wil dus ook zeggen dat bedrijven bijdragen tot een circulair verhaal. Wanneer het kantoorinterieur niet meer voldoet aan de wensen, wisselt Live Light ze voor nieuwe. Zij knappen de meubels opnieuw op en verhuren ze aan een andere partij. Zo wordt een bedrijf een stukje duurzamer, iets waar we na deze pandemie nog meer bij stilstaan. Live Light sluit hiermee de kringloop naar een meer duurzame en circulaire economie binnen de interieurmarkt. Goed voor werknemer én werkgever.

Prisca D'Oultremont

Co-founder, Live Light

Get updates in your mailbox

By clicking "Subscribe" I confirm I have read and agree to the Privacy Policy.

About Live-Light

As part of the Ethnicraft group, Live Light foundation stems from more than 25 years of experience in the solid wood furniture design and manufacturing industry. This partnership makes the company's mission possible as it has full control of the (re)design, production, distribution, repair, remanufacturing and recycling processes. By maximizing the product life span, Live Light can offer great value and quality, while minimizing pressure on our natural resources.

With a Live Light subscription, you are also contributing to the circular economy!

Scheldeweg, 5 2850 Boom, Belgium

live-light.com